۸- اپل آیدی شما ساخته شد!

در حوزه بازی های ویدیویی، بازی Virtua Racing در 1992 که بر روی سیستم آرکید Sega Model 1 اجرا میشد بنیانگذار بازیهای مسابقه ای کاملاً سه بعدی بود و موجب ترویج گرافیک سه بعدی بلادرنگ در بین شمار زیادی از مخاطبین بازی های ویدیویی شد. اگر گوشی قدرتمندی دارید، این امکان را خواهید داشت که بتوانید بازی را روی بالاترین کیفیت قرار بدهید و مشاهده خواهید کرد که با سرعت ۹۰ فریم برثانیه هم اجرا میشود. 6- کامپیوتر و گوشی خود را ری استارت کنید . زمانی که انیمیشن برای ساخت فیلم استفاده شود با عنوان CGI (تصویر پردازی توسط کامپیوتر) شناخته میشود.

استفاده از گرافیک کامپیوتری سه بعدی برای تولید انیمیشن کامپیوتری در حال گسترش است، با این حال گرافیک کامپیوتری دو بعدی همچنان به طور وسیعی برای ایجاد سبک، پهنای باند کم و رندرینگ سریع استفاده میشود. تصاویر معمولاً توسط دستگاه هایی همچون دوربینها ، آینه ها ، لنزها ، تلسکوپها ، میکروسکوپها و غیره ایجاد میشوند. پیکسلها در یک شبکه منظم دو بعدی قرار گرفته اند، و اغلب به وسیله نقاط یا مربعها توصیف میشوند. سخت افزار گرافیکی بکار رفته در مدارهای الکترونیکی، سخت افزاری است که از کانال های دسترسی مستقیم به حافظه (DMA) برای گنجاندن عناصر گرافیکی در صفحه اصلی، که دو منبع مجزای ویدویی را بر روی هم قرار میدهد، استفاده میکند.

چنین عناصری میتوانند توسط مدارهای الکترونیکی یا نرم افزار ساخته شوند. بخش وسیعی از هنر دیجیتال به نام طرح پیکسلی با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی رستر که قابلیت ویرایش تصویر در سطح پیکسل دارند ساخته می شود. گرافیک بیشتر کامپیوتر های قدیمی (یا محدود در در زمینه گرافیکی) و بازی های ویدیویی، بازی های موجود در ماشین حساب نموداری و بسیاری از بازی های گوشی موبایل غالباً دارای طرح پیکسلی هستند. این امکان به شما داده می شود که پس از اتصال آیفون به کامپیوتر با wifi عکسها، فیلمها و آهنگهای خود را از گوشی اپل به کامپیوتر و یا برعکس انتقال دهید.

پس از آنکه تلاشهای او برای متقاعد کردن دیگران بینتیجه ماند، تصمیم گرفت شخصا بخش اعظم بودجه ساخت دستگاه را فراهم کند و البته خیلی زود ثابت شد حق با او بوده است. دهه 1890 دوره طلایی بازی های ویدویی نام گرفت. این روش همچنین برای استخراج Bitcoin و بینایی کامپیوتری مورد استفاده قرار گرفت. در عرصه محاسبات علمی، روش GPGPU که میتوانست حجم بالایی از اطلاعات را میان GPU و CPU مبادله کند ابداع شد و موجب سرعت بخشیدن به تحلیل در بسیاری از آزمایشات زیست شناسی مولکولی و داده شناسی زیستی شد. در عرصه بازی های ویدیویی، Sony PlayStation 2 , 3 ، کنسولهای Microsoft Xbox و تولیدات شرکت Nintendo از جمله کنسول GameCube و همچنین Windows PC طرفداران بسیاری یافتند.

شاید وقتی که مارکوس پرسون برای اولین بار کارهای ساخت ماینکرفت را انجام میداد، خودش هم تصور نمیکرد که روزی این بازی، به پرفروشترین بازی تاریخ تبدیل شود! در 1999 شرکت Nvidia اولین کارت ویدئویی خانگی با عنوان GeForce 256 را منتشر کرد که عمل GPU را انجام میداد و به گفته خودش شامل موتورهای یکپارچه “جابجایی، نورپردازی و رندرینگ” بود. گرافیک کامپیوتری دو بعدی، شامل ایجاد تصاویر دیجیتالی توسط کامپیوتر با استفاده از روشهای ویژه است. امروزه، سایه سازها برای انجام کارهای پیشرفته در این زمینه، تقریباً اجتناب ناپذیر هستند، چرا که با دستکاری پیکسلها، گوشه ها و بافتها تأثیرات بی شمار و پیچیدگی قابل توجهی را در هر عنصر ایجاد میکنند.

هر پیکسل، یک نمونه از تصویر اصلی است، و طبیعتاً نمونه های بیشتر، تصویر دقیقتری از عکس اصلی به دست میدهند. دستگاه های نمابر با دیجیتالی کردن تصویر کار می کنند. استفاده از مینی کامپیوتر، معایب بسیار کمی دارد، اما پیش از خرید یکی از آنها، لازم است از معایب دستگاه باخبر باشید تا در طولانی مدت به مشکل برنخورید. در حوزه سینما، بیشتر فیلم های انیمیشنی، CGI هستند؛ سالانه، تعداد بسیاری فیلم انیمیشنی CGI ساخته می شوند، اما ترس از دره وهمی موجب شده تا تعداد کمی از آنها برای خلق تصاویر نزدیک به واقعیت تلاش میکنند. گاهی هدف از ساخت انیمیشن، خود کامپیوتر است، اما گاهی اوقات هدف، خلق رسانه ای دیگر مانند فیلم است.

آزمایشاتی در زمینه قدرت پردازش مورد نیاز برای ایجاد گرافیک بلادرنگ با وضوح بسیار بالا مانند Urtla HD آغاز شده است، گرچه بیشتر روی سخت افزارهای پرقدرت بوده و در دسترس همگان نیست. پیش بینی می شود با ورود کامپیوتر های کوانتومی به بازار، تغییر بزرگی ایجاد خواهد شد. در بازی های آرکید نیز پیشرفتهایی در گرافیک سه بعدی بلادرنگ ایجاد شد. یک تصویر از بازی ویدئویی Killing Floor ، ساخته شده در Unreal Engine 2 .

تصویر دو بعدی در این برنامه ها تنها بیانگر یک شیء در دنیای واقعی نیست، بلکه یک محصول مصنوعی مستقل دارای بار معنایی است؛ مدلهای دو بعدی نسبت به گرافیک کامپیوتری سه بعدی که بیشتر از تایپوگرافی، به عکاسی شباهت دارد ترجیح داده می شوند، چرا که امکان کنترل مستقیم بیشتری را بر روی تصویر فراهم میسازند. گرافیک رستری، تصاویر را در قالب آرایه ای از پیکسل ها نشان میدهد و معمولاً برای نمایش عکس استفاده میشود.

مثال نشان دهنده تأثیر گرافیک برداری در مقایسه با گرافیک رستر (bitmap). گرافیک برداری، شامل کدگذاری اطلاعات مربوط به اشکال و رنگ های تشکیل دهنده تصویر است، که انعطاف پذیری بیشتری برای رندرینگ میدهد. AMD نیز با ساخت duopoly در این دهه، تبدیل به یک توسعه دهنده پیشرو در زمینه بوردهای گرافیکی تا امروز شده است. پیشرفت GPU تا اوخر این دهه، موجب برتری آن تا به امروز شده است. عنوانهای معروف تولید شده با CGI از جمله سریال های Grand Theft Auto، Assassin’s Creed، Final Fantasy، Bioshock، Kingdom Hearts، Mirror’s Edge و بسیاری از موارد دیگر به سمت واقعی تر شدن پیش رفته و موجب رشد صنعت بازیهای ویدیویی شدند، تا جایی که سود این صنعت، قابل قیاس با صنعت فیلم شد.

اما از آن جایی که رایگان است، ارزش تجربه کردن را دارد. تصاویر دیجیتال شامل تصاویر برداری و تصاویر رستر هستند، اما تصاویر رستر متداولتر میباشند. “نگاشت بافتی” به شکل یک فرایند چند مرحله ای با چندین لایه، توسعه داده شد؛ بطور کلی، اجرای “نگاشت بافتی”، “نگاشت برجستگی”، “نگاشت نرمال”، نور پردازی، شامل روشهای “درخشان کردن” و “انعکاس” و همچنین “حجم سایه” در یک موتور رندر با استفاده از سایه سازها که در حال پیشرفت چشمگیر هستند، غیر معمول نیست. ویدیو گیم/ بازی کامپیوتری ” کلیکمرد خطی در تگزاس” چند مرحله دارد. نسخه اول بازی Reigns با مکانیکی بسیار ساده تجربه ای درگیر کننده ارائه می کرد و با هر تصمیمی که در طول بازی گرفته می شد بیشتر نگران عاقبت پادشاه بودیم؛ اکنون نسخه جدید با همان ایده گذشته به اضافه یکی دو مکانیک جدید بازگشته و نقاط ضعفش را هم برطرف کرده است.

چندین روش برای ساخت انیمیشن وجود دارد؛ روش ابتدایی بر اساس ساخت و ویرایش فریمهای کلیدی است که هر یک از آنها یک مقدار مشخص را در زمان معین در خود ذخیره میکنند. سایه سازها که در دهه 1980 برای پردازش اختصاصی بر روی GPU معرفی شده بودند تا اواخر این دهه توسط بیشتر سخت افزارهای مصرف کنندگان پشتیبانی شدند و موجب افزایش چشمگیر سرعت گرافیک و همچنین بهبود بافت و سایه در گرافیک کامپیوتری، با بکارگیری “نگاشت نرمال”، “نگاشت برجستگی” و چندین روش دیگر شدند که امکان شبیه سازی جزئیات بسیار زیادی را فراهم میکردند.

Sony Playstation ، Sega Saturn و Nintendo 64 از بین سایر کنسول ها، میلیونها نسخه فروش رفتند و گرافیک سه بعدی را برای بازیکنهای خانگی به محبوبیت رساندند. این ویدیو در غرفه Fujitsu در نمایشگاه بین المللی سال 1985 در Tsukuba نمایش داده شد. بنابراین، این سه قطعه باید از یک نوع باشند. مادر برد یک قطعه بسیار مهم در هنگام خرید کیس می باشد. هنگام نشستن، از وضعیت بدن خود کاملاً آگاه باشید، فضای کار خود را بهینه کرده و به طور دوره ای استراحت کنید. مک مینی جدید اپل همان شکل و شمایل مکعبی آلومینیومی با انحناهای گوشه خود را حفظ کرده است.

جنگ ستارگان هم با ظاهری جدید در ادامه قسمتهای قبلی عرضه شد و تلاش ها برای استانداردسازی CGI در فیلمها ادامه یافت. در ادامه محبوبیت فیلم جنگ ستارگان و آثار علمی تخیلی دیگر که به CGI در سینمای آن دوره مربوط بودند، مؤسسات فیلم سازی Lucasfilm و Industrial Light & Magic به عنوان سرمشق برای بسیاری از استودیوهای دیگر برای رسیدن به نقطه اوج گرافیک کامپیوتری در فیلم سازی، شناخته شدند.

گرافیک کامپیوتری دو بعدی غالباً در برنامه های مبتنی بر فن آوری های مرسوم چاپ و ترسیم، از جمله تایپوگرافی استفاده میشود. در سال 1988 اولین سایه سازها – برنامه های کوچکی که برای انجام سایه پردازی به عنوان یک الگوریتم مجزا طراحی شده بودند – توسط شرکت Pixar که به تازگی به عنوان یک شرکت مجزا از شرکت Industrial Light & Magic جدا شده بود توسعه داده شدند. همچنین کامپیوتر های شخصی با سیستم عامل MS-DOS ، Apple IIs ، Macs و Amigas به کاربران حرفه ای، اجازه طراحی بازی خودشان را میدادند. رایانه های شخصی و بازی های ویدئویی کنسول در سال های 2000 یک پیشرفت گرافیکی چشمگیر به دست آوردند و توانایی نمایش گرافیک در محاسبات زمان واقعی را داشتند که قبلا فقط ممکن بود از پیش رندر شده و یا در سطح سخت افزار کسب و کار وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید